MINGGU MESRA PELAJAR

    Selasa, 3 September 2013 merupakan hari ketiga dalam Minggu Mesra Pelajar. Hari ini, pelajar baru sesi 2013/2014 didedahkan dengan suasana di fakulti. Bagaimana keadaan fakulti dan juga sebagai pra-pengenalan kepada jurusan yang akan dipelajari pada minggu hadapan.

      Kaedah pendedahan pada tahun ini agak berbeza. Dengan pendekatan "Kupon Makan Percuma" yang diilhamkan oleh pihak pentadbir Fkab sendiri meransang pelajar untuk berebut bertanya bagi memenangi kupon tersebut. Baucer yang bernilai RM20 sekeping hanya berfungsi apabila pelajar yang dimenangi membawa  seorang kawannya dan seorang pensyarah. Mana-mana pensyarah. Sesi taklimat menjadi lebih menarik lagi dan pelajar mula fokus akan apa yang disampaikan berikutan ingin menjawab soalan.Sesi pertama ini dikelola oleh Dekan FKAB sendiri, Prof Ir Dr Mohd Marzuki Mustafa bersama dengan pelajar baru. 


Sesi pendedahan kerjaya dilakukan pada sesi kedua mengikut jabatan masing-masing. Setiap jabatan didedahkan akan skop kerjaya dan skop pembelajaran yang akan mereka tempuhi. Cara penyampaian yang  disampaikan juga amat menarik dan dekat dengan pelajar. Membuka minda pelajar agar lebih mengenali jabatan mereka sendiri. Pada sesi petang,  Program MentorMentee (setiap 2 orang pelajar diberikan seorang pensyarah sebagai mentor) dijalankan bersama dengan 'Tour around' yang dibawa oleh beberapa pensyarah sendiri membawa pelajar mengelilingi fakulti. 


#pematrashare

by : aquzanis@gmail.com